Ramai la curent cu noutatile Algernon abonandu-te la newsletterul nostru.
Colantarile auto, Manfred Hunold si Algernon
Haideti sa trecem si noi la o mica lectie de istorie alaturi de un mare nume in domeniul colantarilor auto, Manfred Hunold.
Totul a inceput in anul 1985, acum 34 de ani, in Germania. Apoi, a luat o amploare la nivel mondial. Da, vorbim despre colantarile auto si cum s-a dezvoltat acest fenomen care „a avut lipici” inclusiv in Romania.
Totul a pornit de la o decizie a autoritatilor germane, destul de contestata la momentul in care a fost pusa in aplicare: toate taxiurile din Munchen trebuiau sa aiba aceeasi culoare, bejul prezent si azi pe aceste masini. Vopsirea devenea deja costisitoare, asa ca multi au imbratisat rapid ideea colantarii.
In 1992, Manfred infolia legendarul BMW M3 E30, masina cu care germanii au rescris istoria lor in Campionatul German de Turisme.
In contextul unei piete care acapara din ce in ce mai multi pretendenti, Manfred scrie inca o pagina din aceasta carte. A fost contactat de Audi, care a cerut sa ii fie camuflata inainte de lansare, prima generatie Audi A4, un model care a facut si el istorie in industria auto. Au urmat apoi si alte prototipuri camuflate: A6 si A8. Multi ziaristi isi aduc aminte mai ales bataile de cap date de instantaneele nereusite inainte de lansarile oficiale organizate de catre constructori.
Mai este un punct de rascruce in istoria colantarilor: anul 2000, cand germanii doresc sa iasa din tipar cu o ideea futurista. Audi isi colanta masinile cu care participa la cursa de anduranta „Race of a thousand years” din Adelaide, Australia, cu un motiv de piele de crocodil. Manfred este cel care colanteaza peste 180 de masini intr-o luna cu acest motiv imprimat pe folia de colantat.
1. Cum a inceput totul pentru tine? Ce te-a determinat sa alegi aceasta cale?
Mi-am inceput studiile la Universitatea de Arte din Munchen, devenind grafician. Am absolvit in anul 1981 un curs de specializare in industria de publicitate. Acolo am invatat sa ma ocup de vinil, in stilul vechi, bineinteles, in care totul trebuia sa fie facut manual, neexistand plottere sau alte utilaje care sa te ajute in munca pe care trebuia sa o faci. La universitate, am avut o mica slujba la o firma producatoare in industria de publicitate, unde am avut ideea sa imi colantez propria masina. Era un batran Audi 80 din 1973, am urat culoarea, dar nu-mi puteam permite sa platesc revopsirea. Asa ca l-am colantat! Am incercat mai intai cu o folie ieftina din vinil calandrat, care s-a comportat foarte urat pe masina. Asa ca am scos autocolantul dupa doar cateva saptamani. Apoi am incercat un vinil supercast, fabricat in Japonia de Toyo. Mi-a luat cinci zile sa imi fac treaba, dar rezultatul a fost perfect. Nu am avut niciodata ideea de a deveni un colantor de masini profesionist pana cand proprietarul unei distributii Ford mi-a descoperit masina si m-a intrebat daca as putea face niste colantari pentru ei. Am fost de acord si astfel totul a inceput in 1984. In primii zece ani am colantat mai ales taxiuri, mai intai cu prima folie pe care o testasem personal, mai tarziu cu Jacstett (azi face parte din Avery), mai tarziu cu PMF (in prezent KPMF). Am inceput sa colantez masini de curse pentru STW (in prezent DTM) in 1992, mai tarziu si seria americana LeMans (cursa de 24 de ore). Din 1989 pana in 1999, am fost „colantorul de casa”, pentru (K)PMF, unde am facut o multime de spectacole si traininguri de ambalare in toata lumea pentru producatorul din Marea Britanie.
Dupa aceasta etapa, din 1999 pana in ziua de azi, am devenit trainer pe colantari auto, consultant expo si distribuitor la Orafol Europe GmbH. Din 2014 conduc o agentie de formare si de consultanta pe aceste tipuri de servicii. Nu mai colantez atat de mult precum colantam in anii trecuti.
2. Ce sfaturi le-ati oferi celor care abia incep sa colanteze masinile?
In activitatea actuala de colantare, practic totul este diferit fata de perioada in care eu am inceput. Acum exista o multime de producatori pentru folii de colantare. Au fost foarte putine companii la nivel mondial care colantau masini in anii `80 sau chiar `90, asa ca practic nu am avut concurenti. Astazi este o afacere atat de mare, cu mii si mii de colantari auto din intreaga lume. Daca cineva doreste in prezent sa inceapa cu prestarea acestui tip de serviciu, trebuie sa fie constient ca se avanta intr-o piata concurentiala foarte stransa. Incepatorii trebuie sa se antreneze greu pentru a concura cu companiile deja existente. Sfatul meu este acelasi, de mai multi ani incoace: colantati-va propria masina, faceti-o sa fie nu de 100% perfecta, ci de 120% si aratati-le viitorilor dvs. clienti, oriunde puteti sa o afisati. Participati la spectacole de tuning, vizitati dealeri de masini, creati un web site excelent, fiti activi pe canalele de social media. Fiti curajosi si iubiti-va meseria, drumul catre succes este lung si dificil, nu renuntati niciodata!
Exista o multime de companii de colantari auto care cauta angajati, asa ca si aceasta poate fi o optiune de luat in calcul.
3. Ce va place cel mai mult in meseria de colantor auto?
Imi place ca esti creativ, obtii un rezultat vizibil in timp scurt. Clientii isi iubesc masinile si daca merg la colantori care fac lucrari frumoase, bune, apreciaza si mai mult masina pe care o au. Iar aprecierea si respectul se intoarce si fata de omul care a executat lucrarea respectiva. Asa ca este un cerc de lucruri pozitive si bune care pot sa aiba loc.
4. De ce Orafol? Stim ca lucrati cu alte tipuri de folii pentru colantari, dar care sunt punctele mai tari pentru foliile speciale pentru colantari auto de la Orafol?
Orafol produce cel mai gros vinil turnat pentru colantarile auto din intreaga lume, grosimea este de 110 microni plus adezivul, in total aproape 130 microni. Deci, daca nu cautati doar o culoare fantezista, ci si cea mai buna protectie pentru masina, nu exista niciun produs mai bun decat Oracal 970. Aceeasi caracteristica o au si foliile Orajet 3951/3951/3551RA, acestea fiind imprimabile digitala, daca folositi laminarile mai groase. Iar luciul este remarcabil, chiar si concurentii Orafol trebuie sa recunoasca.
5. Care sunt cele mai mari provocari ale tale?
In mod sincer, cea mai mare provocare a mea este sa conving colantorul auto sa evite greselile. Exista atat de multi oameni neinstruiti in acest domeniu, care fac greseli mai mari sau mai mici: masini curatate gresite inainte de colantare sau dupa, folie aplicata gresit, supraincalzirea si suprasolicitarea foliei, taieri incorecte, lipsa intelegerii despre cum lucreaza autocolantul in timp si stabilizarea foliei. Fiecare marca de folie este diferita! Orafol nu este Avery, 3M nu este Hexis si KPMF nu este Arlon. Daca cineva stie sa lucreze foarte bine cu o marca de folie pentru colantari auto, sa nu plece de la premisa ca toate celalalte folii produse de concurenti se comporta si se lucreaza la fel.
6. Daca ar trebui sa alegeti 2 sau 3 lucruri pe care credeti ca toti clientii ar trebui sa le stie despre colantarile auto, care ar fi acestea?
Asa cum am spus, este foarte important de evitat supraincalzirea si suprasolicitarea foliilor, curatarea necorespunzatoare si taierile neprofesionale. Toate aceste aspecte sunt esentiale cand vorbim despre lucrari bune in colantarile auto.
7. Care sunt cele mai frecvente intrebari pe care le primesti de la clienti?
Cred ca cea mai intalnita intrebare este cea referitoare la durata de viata a foliei pe care o utilizeze pentru face o lucrare de colantare auto. Urmata de a doua intrebare: cum trebuie sa curat corect si sa mentin o masina infoliata?
8. Care este cea mai ciudata solicitare pe care ati primit-o de la un client in ceea ce priveste colantarea?
Acest lucru a venit de la BMW acum cativa ani: ar trebui sa colantam cateva prototipuri BMW 5 pentru a le face sa apara ca modelul vechi, cel existent. Cum se poate schimba silueta unei masini cu o folie tiparita, de forma unei alte masini? A fost super ciudat! Si desigur ca nu am reusit.
9. Anul acesta este cea de-a cincea editie a concursului „Colantorul Anului”, organizat de catre Algernon. Cum te simti avand in vedere ca esti jurat in acest tip de concurs? Povesteste-ne despre acest concurs.
Sunt cu adevarat mandru si fericit sa particip deja pentru a cincea oara la acest eveniment. Acest concurs a avut un impact foarte mare in toata industria colantarii din Romania. Daca voi compara calitatea lucrarilor efectuate la prima editia a concursului fata de lucrarile efectuate in editia de anul trecut, este o diferenta uimitoare. In fiecare an a fost din ce in ce mai dificil pentru intreaga echipa a juratilor sa stabileasca castigatorul, deoarece o multime de colantori lucreaza in Romania la un standard international extrem de ridicat.
10. Ati observat o evolutie a tehnicii pe care o folosesc colatorii romani?
Raspunsul este simplu dar si imbucurator pentru mine: nu. Colantarea auto este o arta si fiecare artist are propriul mod sau tehnica de executie. Ca trainer sau client, eu vreau sa vad un rezultat curat si ireprosabil al colantarii. Urmaresc mai putin tehnica. Desigur, foliile cu micro-canale care ajuta la eliminarea mai usoara a bulelor de aer si banda cu fir pentru taierea autocolantului au schimbat totul, insa tot mana colantorilor are o importanta majora intr-o lucrare de acest gen.
11. Cum percepi munca pe care o depun colantorii romani?
Asa cum am mentionat deja, priceperea colantorilor romani a atins un nivel foarte ridica. Daca ma gandesc la concursul „Colantorul Anului” de anul trecut as putea numi atat de usor cel putin zece profesionisti care ar putea face o cariera de succes la nivel international.
12. Aveti un sfat pentru cei care vor participa la competitia din acest an organizata de Algernon?
Exista un lucru pe care l-am observat ca se intampla si parca se accentueaza pe masura ce trece timpul. O multime de concurenti au fost teribil de nervosi si emotionati, facand astfel greseli care ar fi putut evitate foarte usor. Spre exemplu, favoritul meu absolut a deteriorat masina in finala! Din punct de vedere al juratului, punctez mai mult o colantare curata, cum s-ar spune, dar care nu este terminata, decat o lucrare terminata, insa cu o multime de probleme.